۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 888142

با توجه به جایگاه مهم آب در آبادانی و زایش طبیعت، نقوش مواج و رنگی بر روی لباس زنان که خود مظهر زایش درطبیعت بودند در اکثر مناطق دست دوزی می شد و این نقوش در لباس زنان با توجه به اهمیت آب در منطقه نیمه خشکی مانند خراسان جایگاه ویژه ای داشت و جایگاه زن را گوش زد می کرد.

باورهای عامیانه ای که نماد شدند

به گزارش قدس خراسان، نقش‌ها و نگاره‌های دوخته شده روی لباس‌ها یا وسایل روزمره زندگی در گذشته بخشی از فرهنگ هر جامعه محلی بوده که نشان‌دهنده بخشی از اتفاق‌ها یا اعتقادات مردم در هر دوره تاریخی است، به عنوان مثال مار در فرهنگ مردم کلات نشانه تولد دوباره، برکت و روزی بوده و سکه‌دوزی روی لباس‌ها نشانی از پولک‌های مار و همین باور به برکت است. 

در فرهنگ مردم قوچان پر طاووس نشان صلح و آرامش است که جایگاه مهمی دارد به طوری که روی شال یا روسری‌های زنان حتماً نشان پر طاووس وجود دارد.

در فرهنگ مردم این منطقه سفره‌های گلیم‌بافت با نام سفره‌کردی وجود دارد که در حاشیه آن پیکان‌ها یا دندانه‌هایی به سمت وسط سفره دیده می‌شود، این پیکان‌ها یا دندانه‌ها در باور مردم این منطقه انگشتان افراد دور سفره است که برای برداشتن غذا به سمت سفره رفته است. 

با توجه به جایگاه مهم آب در آبادانی و زایش طبیعت، نقوش مواج و رنگی روی لباس زنان که خود مظهر زایش در طبیعت هستند در بیشتر مناطق دست‌دوزی می‌شد و این نقوش در لباس زنان با توجه به اهمیت آب در منطقه نیمه‌خشکی مانند خراسان جایگاه ویژه‌ای داشت و جایگاه زن را گوشزد می‌کرد.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.